Berkebun Untuk Terapi Hati

Berkebun Untuk Terapi Hati

Wednesday, September 22, 2010

Pokok palma dan masjid

Didalam Al Quran sering disebut pokok tamar atau pokok berbentuk palma. Apa hebatnya pokok berbentuk palma ini. Ingat bila berlaku stunami di Aceh dahulu, seorang rakan berbangsa cina berkata kepada saya "selain masjid pokok kelapa juga tidak dibadai ombak stunami". Bijak permerhatian beliau sebagai non-muslim. Namun bagi kita sepatutnya lebih sedikit persepktif tersebut..masjid dan pokok palma ! Tahukah anda untuk membiak pokok plama anda hanya boleh menggunakan kaedah menyemai biji benih. Tiada kaedah lain - sama seperti manusia, hanya benih yang kuat sihat boleh mengeluarkan pokok! Perkara pertama benih pokok palma lakukan adalah akarnya menikam ketanah dan seterusnya batang pokok tunggal muda akan menghala kelangit (tasbih - langit dan bumi). Pokok palma ini akan terus subur dan membesar membentuk huruf 'alif' yang kuat. Huruf 'alif' inilah yang menjadi bentuk huruf pertama nama 'Alif Lam Lam Ha'-ALLAH.
Maka menjadi kepastian bagi sesebuah masjid mempunyai menara yang melambangkan huruf 'Alif' ini. Diatas puncak pokok palma akan mengeluarkan buah untuk dimakan mahupun sebagai benih yang bersih. Begitulah juga konsep menara pada masjid terdahulu untuk melaungkan Azan untuk memanggil hati yang bersih. Malang apabila baru ini terbaca artikel masjid di Putrajaya yang tiada menara. Terfikir dihati betapa kita kurang fahami Al-Quran..mungkin.
Dipadang pasir dikawasan hanya ada pokok tamar/palma. Allah mahu kita faham betapa hanya hati yang kuat dan bersih dapat bertahan. Tiada lain selain matahari dan hamparan pasir yang menyimpan air mineral tulen jauh dibawahnya.
Insyaallah,bersihkan dan ikhlaskan hati sebagai mana pokok tamar lakukan. Semua masalah dapat kita jadikan kekuatan.

No comments:

Post a Comment